روتین پوستی دوران بارداری{محصولات ممنوعه، بایدها و نبایدها}

0 0
  • تاریخ : 1403/3/26
  • بازدید : 147
میانگین امتیاز 0.00 از 0 رای داده شده
0 0

در زمان بارداری بدن دچار تغییرات بسیار زیادی می‌شود و پوست بدن و صورت هم از این قاعده مستثناء نیست. این تغییرات می‌تواند مثبت یا منفی باشد و به همین دلیل هم خود به خود روی روتین پوستی شما تاثیر می‌گذارد. مشکلی که این جا وجود دارد این است که برخی موارد استفاده شده در محصولات مراقبت از پوست و مو برای استفاده در زمان بارداری مناسب نیستند و همین هم موضوع را کمی پیچیده‌تر می‌کند. در این مقاله به مهم‌ترین نکات روتین پوستی دوران بارداری اشاره می‌کنیم.

تغییرات پوستی هنگام بارداری

مانند سایر بخش‌های بدن، پوست هم در اثر تغییرات هورمون‌ها حین بارداری تغییراتی را تجربه می‌کند. این تغییرات می‌توانند در کل بدن رخ دهند و مواردی مانند ترک‌های پوستی و واریس یا رشد بیشتر موها را در بر بگیرند، اما دو مورد زیر مهم‌ترین مواردی هستند که ممکن است روتین پوستی دوران بارداری را تحت تاثیر قرار دهند:

ملاسما یا هایپرپیگمنتاسیون

ملاسما به نوعی از لکه‌های قهوه‌ای گفته می‌شود که می‌تواند در سراسر صورت ایجاد شود و به آن لک بارداری هم گفته می‌شود. طبق گفته کری بنجامین موسس StackedSkincare، این لک‌ها اصولا به دلیل تغییرات هورمونی به وجود می‌آيند و در بسیاری موارد بعد از زایمان هم به مرور از بین می‌روند، اما برخی از آن‌ها هم ممکن است ماندگار شوند. برای پیشگیری از ایجاد ملاسما یا ماندگاری آن، عدم قرارگیری در معرض آفتاب می‌تواند کمک کننده باشد.

روتین پوستی دوران بارداری

آکنه

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است روتین پوستی دوران بارداری را تحت تاثیر قرار دهد، آکنه است. جوش‌های هورمونی ایجاد شده به دلیل بارداری معمولا به دلیل افزایش ترشح چربی پوست در این دوران رخ می‌دهند و ممکن است دردناک نباشند، اما به هر حال بسیاری آن‌ها را دوست ندارند. از آن جایی که بسیاری از محصولات برطرف کردن جوش می‌توانند در دوران حاملگی خطرناک باشند، برای درمان این جوش‌ها باید احتیاط بیشتری به خرج دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ نوع ماسک صورت خانگی برای جوش و لک{همراه با طرز تهیه}

موارد ممنوع در روتین پوستی بارداری

مهم‌ترین سوالی که برای خانم‌های باردار وجود دارد این است که چه مواردی در روتین پوستی دوران بارداری ممنوع است و باید از آن‌ها پرهیز شود. در جدول زیر یک لیست کامل از این موارد را معرفی کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند خیلی راحت محصولات مورد نظر خود را بررسی کنید و از ایمن بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. البته با توجه به مسائل شخصی خود ممکن است نیاز به مشورت با پزشک هم داشته باشید، اما به طور کلی موارد زیر باید مصرف نشوند یا با احتیاط مصرف شوند:

موارد ممنوع در بارداری

توضیحات

رتینوئیدها

مشتقات ویتامین A شامل موارد زیر ممکن است به ناهنجاری‌های هنگام تولد منجر شوند:

  • آداپالن
  • ترتینوئین
  • رتینیل پالمیتات
  • رتینوئیک اسید
  • رتین آلدئید
  • تازاروتن
  • ایزوترتینوئین

بنزوئیل پراکسید

این ماده برای درمان جوش استفاده می‌شود اما چه به صورت خوراکی و چه موضعی تاثیر منفی بر جنین دارد.

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک یک اسید بتا هیدروکسی محبوب است و ممکن است اثری مانند رتینوئیدها داشته باشد، اما فرمولاسیون موضعی کمتر از ۲٪ می‌تواند ایمن باشد.

هیدروکینون

این ماده برای روشن کردن پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما جذب آن در مادران باردار ممکن است حدود ۳۵ تا ۴۵٪ باشد که عوارض جانبی را به دنبال خواهد داشت.

ضد آفتاب‌های شیمیایی

پرکاربردترین فیلتر ضد آفتاب‌های شیمیایی اکسی بنزون ​​و مشتقات آن است که می‌تواند بر غدد درون ریز و در نتیجه مادر و جنین تاثیر بگذارد.

آلومینیوم کلرید

این ماده در برخی دئودرانت‌ها و ضدتعریق‌ها استفاده می‌شود که در دوزهای پایین بی‌خطر است، اما در غلظت‌های بالاتر عوارض جانبی به همراه دارد.

پارابن‌ها

پارابن ها به طور گسترده به عنوان عامل نگهدارنده در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود اما برای خانم‌های باردار بهتر است مورد استفاده قرار نگیرد.

فتالات‌ها

این ماده هم برای افزایش ماندگاری محصولات استفاده می‌شود اما ممکن است در مواردی به ناهنجاری‌های هورمونی و زایمان منجر شوند و عملکرد هورمون‌ها را مختل می‌کنند.

فرمالدئید

برخی از لاک‌های ناخن و مواد صاف کننده مو دارای این ماده هستند که قدرت شیمیایی بالایی دارد، به علاوه مواد زیر ممکن است فرمالدئید آزاد کنند:

  • برونوپل
  • هیدانتوئین
  • هیدروکسی متیل گلیسینات
  • دیازولیدینیل اوره
  • 5-برومو-5-نیترو-13-دیوکسان
  • کواترنیوم-15

بوتاکس و انوع فیلر

اطلاعات کاملی در مورد تاثیر بوتاکس و فیلر در بارداری وجود ندارد اما بهتر است به دلیل همین خواص ناشناخته، استفاده از آن به بعد از بارداری موکول شود.

تولوئن

تولوئن یک ماده شیمیایی سمی است که در لاک ناخن و رنگ مو یافت می‌شود. قرار گرفتن در معرض تولوئن می‌تواند در مشکلات زمان بارداری نقش داشته باشد.

تتراسایکلین

محصولات حاوی تتراسایکلین یا مشتقات آن (مینوسیکلین و داکسی سایکلین) آنتی بیوتیک‌های محبوبی هستند که برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شوند و می‌تواند تاثیرات مضری روی مادر و جنین داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روتین مناسب برای زمان بارداری

بعد از بررسی موارد ممنوع و مشکلات پوستی زمان بارداری، این سوال پیش می‌آيد که روتین پوستی دوران بارداری چگونه باید باشد؟ بهتر است در این زمان زیادی به خود سخت نگیرید و روتین پیچیده‌ای برای خود در نظر نگیرید که بخواهید نگران مواد مضر و تداخل‌های آن‌ها باشید. در عوض تنها مراحل اصلی و ضروری را انجام دهید:

پاکسازی عمقی پوست

این مرحله در زمان بارداری هیچ تغییری می‌کند و مانند زمان‌های دیگر به پاکسازی پوست از آلودگی‌های روزانه نیاز دارید. همچنین اگر آرایش می‌کنید بهتر است ابتدا از یک پاک کننده مناسب استفاده کنید و پس از آن با شوینده به خوبی پوست را ماساژ داده و بشویید. تنها چیزی که لازم است رعایت کنید استفاده از محصولات ملایم است که برای پوست‌های حساس مناسب هستند و حاوی مواد خشن، اسید‌ها و موارد مشابه هم نباشند.

پاکسازی عمقی پوست از مراحل روتین پوستی دوران بارداری

لایه برداری ملایم

شاید فکر کنید که لایه برداری در روتین پوستی دوران بارداری جایی ندارد، اما باید بگوییم که لزوما اینطور نیست. درست است که تعدادی از لایه بردارها در زمان بارداری ممنوعند، اما همچنان می‌توانید با انتخاب مواد ملایم‌تر پوست خود را تمیز و پاک کنید. به طور مثال می‌توانید اسید سالیسیلیک را کنار بگذارید و در عوض از موارد دیگری مانند اسید لاکتیک استفاده کنید که هم خطوط ریز را کاهش می‌دهد و هم به کاهش لکه‌های تیره که ممکن است در زمان بارداری به وجود بیایند کمک می‌کند.

جهت آشنایی بیشتر با لایه برداری پوست، مطلب لایه برداری پوست چیست را در بلاگ فب پابلیک مطالعه کنید.

مرطوب کردن عمقی پوست

پوست صورت در زمان بارداری حسا‌س‌تر و آسیب پذیرتر است و باید بیشتر به آن برسید. در این میان مرطوب کردن پوست می‌تواند بسیاری از مشکلات آن را حل کند و به قوی‌تر کردن سد دفاعی پوست کمک کند. مهم است که یک کرم مرطوب کننده مناسب برای تایپ پوستی خود را پیدا کنید که فعال‌های خیلی قوی یا ممنوعه را نداشته باشد و در عین حال دارای مغذی‌هایی مانند لیپیدهای مرطوب کننده، روغن اسکوالن و موارد مشابه برای کاهش التهاب و آبرسانی عمیق باشد.

مطلب پوست دهیدراته چیست و بهترین روتین پوستی برای این نوع پوست چیست؟ را از ما بخوانید.

مرطوب کردن پوست از مراحل روتین پوستی دوران بارداری

ضد آفتاب فیزیکی را فراموش نکنید

محافظت از پوست در برابر آفتاب همیشه مهم است اما در روتین پوستی دوران بارداری اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. در زمان بارداری به دلیل قرارگیری در خطر لک‌های ملاسما و حساس شدن پوست، بهتر است حواس‌تان بیشتر به ضد آفتاب زدن باشد. در عین حال فیلترهای شیمیایی مانند اکسی بنزون می‌تواند جذب در خون داشته و برای جنین مضر باشد، بنابراین بهتر است در این دوران ضد آفتاب‌های شیمیایی را کنار بگذارید و در عوض به سراغ مدل‌های فیزیکی بروید که از مواد معدنی مانند اکسید زینک و اکسید تیتانیوم برای مقابله با اشعه مضر خورشید استفاده می کنند.

استفاده از ماسک صورت آرامش‌بخش

دکتر رابینسون متخصص پوست می‌گوید: کاهش استرس به همه سیستم‌های بدن ما کمک می‌کند. سطح استرس کمتر برابر با سطوح پایین کورتیزول است که برابر با سطوح التهاب کمتر است. استفاده از ماسک‌های ورقه‌ای و آبرسان زمان خوبی برای کمی ریلکس کردن و کاهش استرس‌های روزمره است، پس استفاده از آن را در زمان بارداری فراموش نکنید. فراموش نکنید از هرگونه مواد مضر بالقوه دوری کنید. در عوض ماسک‌های آبرسان و با منشاء طبیعی انتخاب بسیار خوبی برای شما خواهند بود.

در صورت تمایل برای خرید کرم مرطوب کننده دست، از این صفحه در فب پابلیک بازدید نمایید.

استفاده از ماسک صورت ارامش بخش از روتین پوستی دوران بارداری

جمع بندی

دوران بارداری زمان مهمی است و موارد زیادی برای سلامت مادر و جنین باید رعایت شود، به طوری که حتی استفاده از محصولات پوستی هم باید با احتیاط بیشتری صورت بگیرد و در مواردی حذف یا جایگزین شود. در این مطلب به موارد ممنوعه در روتین پوستی دوران بارداری و ویژگی‌های مهم یک روتین مناسب اشاره کردیم که می‌تواند برای شما مفید واقع شود.

بیشتر بخوانید: مهمترین و واجب‌ترین مراقبتهای پوستی بعد از ۳۰ سالگی

سوالات متداول

استفاده از کرم حاوی هیالورونیک اسید در بارداری مجاز است؟

بله. هیالورونیک اسید یک ماده امن است که در خود پوست هم وجود دارد و نیازی نیست نگران استفاده از آن باشید.

بهترین کرم مرطوب کننده در بارداری کدام است؟

بهتر است در دوران بارداری از کرمی استفاده کنید که دارای موارد اسیدی و لایه بردار یا نگهدارنده‌هایی مانند پارابن نباشد و در عوض حاوی مواد ارگانیک یا ملایم باشد.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما